Porównanie technologii druku

Data publikacji: 05-02-2025

Data ostatniej aktualizacji: 10-02-2025

Ten artykuł przeczytasz w: min

Wybór odpowiedniej technologii druku jest kluczowy przy wyborze namiotu reklamowego, parasola reklamowego czy innych nośników reklamowych, ponieważ każda technologia ma unikalne właściwości, które najlepiej sprawdzą się w różnych zastosowaniach. W tym artykule przedstawiamy szczegółowe porównanie najpopularniejszych technologii druku, które pomogą Ci dokonać świadomego wyboru.

Porównanie technologii druku

Najważniejsze informacje

  • Sitodruk jest opłacalną techniką druku przy większych nakładach, która pozwala na druk w białym kolorze na kolorowych tkaninach
  • Solwent z laminacją jest przeznaczony do materiałów z tworzywa sztucznego
  • Sublimacja jest popularną metodą nadruku, zwłaszcza na tkaninach poliestrowych
  • Druk żywiczny jest ekologiczną technologią, która jest trwała i odporna na promienie słoneczne (UV)

Sitodruk

Sitodruk jest najtańszą opcją nadruku na tkaninie. Opłacalny jest zwłaszcza wtedy, gdy wykonywana jest większa ilość powtórzeń nadruku. Druk powstaje poprzez przetłaczanie farby przez matrycę (sito) na podstawie przygotowanego wcześniej szablonu. W tej technologii możliwy jest nadruk w kolorze białym na kolorowych tkaninach. W sitodruku wykorzystuje się paletę PANTONE. Klienci wybierają tę metodę z uwagi na niską cenę i wysoką trwałość UV. Sitodruk daje jednak pewne ograniczenia – w naszej drukarni mamy możliwość użycia do dwóch kolorów jednocześnie. Maksymalna powierzchnia zadruku wynosi aż 1,3 × 2,8 m.

Zalety sitodruku: 

  • Trwały nadruk, który jest odporny na warunki atmosferyczne
  • Żywe i intensywne kolory

Wady sitodruku:

  • Wysoki koszt przy małych nakładach
  • Ograniczenia w szczegółowości druku, sitodruk jest mniej precyzyjny

Solwent z laminacją

Ten rodzaj druku dedykowany jest materiałom wykonanym z PVC (czyli tworzywa sztucznego), które mogą mieć dowolną długość. Dzięki zastosowaniu pełnej gamy kolorów CMYK (cztery podstawowe barwy używane w druku), końcowe grafiki są barwne i wyraziste. Po nałożeniu nadruku, powierzchnia jest dodatkowo pokrywana specjalną warstwą laminatu. Chroni on nadruk przed promieniami UV, co sprawia, że kolory nie blakną pod wpływem słońca, a także zabezpiecza materiał przed zarysowaniami i innymi uszkodzeniami.

Proces druku odbywa się metodą solwentową, co oznacza, że w trakcie pracy urządzenia może pojawić się charakterystyczny zapach. Jest to jedyna z oferowanych przez nas metod, która nie jest całkowicie bezwonna.

Zalety solwentu z laminacją:

  • Odporność na uszkodzenia mechaniczne i warunki atmosferyczne
  • Intensywniejsze i wyraźniejsze kolory

Wady solwentu z laminacją:

  • Ograniczenia ekologiczne, druk ten generuje więcej odpadów trudnych do recyklingu
  • Większa waga przez laminację

Sublimacja

Najpopularniejsza metoda druku na tkaninach – sublimacja – jest szczególnie ceniona za trwałość i intensywność kolorów. Jak to działa? W tej technologii specjalny tusz sublimacyjny wnika głęboko w strukturę tkaniny, dzięki czemu nadruk jest odporny na uszkodzenia, ścieranie oraz pranie. Proces druku sublimacyjnego zaczyna się od nałożenia tuszu na tzw. papier transferowy. Następnie, przy użyciu specjalistycznego urządzenia (kalandra), grafika przenoszona jest z papieru na tkaninę.

Sublimacja najlepiej sprawdza się na materiałach poliestrowych – umożliwia drukowanie na tkaninach o dowolnej długości, zachowując intensywne, pełne kolory w palecie CMYK, które wyróżniają się nasyceniem i ostrością.

Zalety sublimacji:

  • Brak ograniczeń kolorystycznych
  • Odporność na uszkodzenia, ścieranie oraz pranie

Wady sublimacji:

  • Ograniczenia materiałowe, sublimacja najlepiej sprawdza się na materiałach z poliestru
  • Wyższe zużycie energii, szczególnie przy nadruku na większe powierzchnie

Druk żywiczny

Druk żywiczny to nowoczesna technologia, która pozwala uzyskać wyjątkową trwałość i najwyższą jakość kolorów w wydrukach reklamowych. Dzięki specjalnym, ekologicznym atramentom, druk ten jest przyjazny dla środowiska, a jednocześnie cechuje się bardzo wysoką odpornością na promieniowanie UV, co jest kluczowe w przypadku długotrwałego użytkowania na zewnątrz, np. na parasolach wystawionych na słońce.

Proces ten polega na nakładaniu nadruku na odpowiednio przygotowaną powierzchnię materiału, np. tkaninę poliestrową lub PVC. W trakcie druku na powierzchnię aplikowany jest specjalny środek ochronny (tzw. optimizer), który tworzy warstwę zabezpieczającą przed blaknięciem kolorów. Dzięki temu wydruki reklamowe przez długi czas zachowują żywe i intensywne barwy.

Druk żywiczny pozwala na zadrukowywanie powierzchni o dowolnej długości, co daje ogromne możliwości, jeśli chodzi o duże formaty reklamowe. Dodatkowo, druk ten wykorzystuje pełną gamę kolorów CMYK, a także dodatkowe odcienie, takie jak jasna magenta i jasny cyan, co przekłada się na wyjątkowo realistyczne i precyzyjne odwzorowanie kolorów.

Zalety druku żywicznego:

  • Użycie ekologicznych atramentów, które są mniej szkodliwe dla środowiska
  • Większa odporność na promienie słoneczne (UV)

Wady druku żywicznego:

  • Wyższy koszt 
  • Dłuższy czas schnięcia

Porównanie technik druku

Tabela z porównaniem technik druku

Czy ten artykuł był pomocny?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. ilość głosów 1

Na razie brak głosów! Oceń ten artykuł jako pierwszy.

Jak zorganizować imprezę firmową – poradnik
Jak zorganizować imprezę firmową – poradnik

Coraz częściej w benefitach pracowniczych obok karty Multi Sport, owocowych czwartków i możliwości pracy zdalnej, widzimy imprezy firmowe. Nic dziwnego, że stają się coraz popularniejsze – w końcu przedsiębiorstwa stawiają coraz większy nacisk na zespołową zabawę i wspólnie spędzone chwile. A jak polepszyć efektywność pracowników, jak zbudować z nimi lepszą relację? Dobrze zorganizowane wydarzenie może znacząco wpłynąć na morale pracowników i ich zaangażowanie. Nasz poradnik przeprowadzi Cię przez najważniejsze etapy organizacji udanej imprezy firmowej. Od planowania, po realizację.

Offroad to styl życia – wywiad z Aleksandrem „Fazim” Szandrowskim [Namioty Serwisowe w praktyce]
Offroad to styl życia – wywiad z Aleksandrem „Fazim” Szandrowskim [Namioty Serwisowe w praktyce]

Aleksander “Fazi” Szandrowski to postać doskonale znana w świecie rajdów terenowych. Konstruktor i budowniczy rajdówek, wicemistrz Polski oraz wicemistrz Europy w klasie TH, który nie tylko sam tworzy swoje maszyny, ale także z sukcesami wykorzystuje je w najtrudniejszych zawodach offroadowych. Mieliśmy okazję porozmawiać z Aleksandrem o jego pasji i wyzwaniach. Nie zabrakło także wartościowych porad, ale i powodów, dla których Fazi wybiera namioty MITKO.

Jak zaprojektować niezapomniane wydarzenie? [BADANIE]
Jak zaprojektować niezapomniane wydarzenie? [BADANIE]

Niektóre eventy zapominamy tuż po wyjściu z sali, inne wspominamy latami. Co decyduje o ich sukcesie? To nie tylko sprawna organizacja i dobry catering. Klucz tkwi w… No właśnie, w czym? Tego dowiesz się z naszego artykułu!