Ile znaczy przygotowanie dobrego stoiska targowego w kontekście sprzedaży?

alt-08944700014973603155eflrsyfgu.jpg

Na przestrzeni kilkudziesięciu lat, imprezy targowe diametralnie zmieniły swoje oblicze. Z dużych, wielobranżowych molochów, wyodrębniły się mniejsze, ukierunkowane na konkretne branże spotkania specjalistów. Dlatego dzisiaj planując udział w targach, często najpierw musimy dobrać temat targów do naszych potrzeb. Jednocześnie należy się nastawić nie na dwudniową zabawę w gronie przyjaciół z branży, lecz dosyć ciężką i intensywną pracę marketingową.

Przygotuj się do targów

Gdy wybór imprezy targowej mamy za sobą, należy teraz odpowiednio do niej się przygotować. Plan marketingowy powinien zawierać nie tylko powiadomienie swoich kontrahentów, że taka impreza się odbędzie i zapraszamy na nią. Nie wystarczy również mailing branżowy. Musimy dotrzeć do klientów w kilku komunikatach jednocześnie. Może to być informacja w prasie i Internecie, reklama zewnętrzna w postaci plakatów, billboardów czy banerów. Nasi klienci powinni być informowani o naszych produktach i usługach z wielu źródeł. Powinniśmy w komunikacji marketingowej wykorzystywać tak zwany omnichannel. Dział sprzedaży również powinien wykorzystać wszelkie rozmowy, by przypomnieć każdemu o naszym udziale w targach. To właśnie pierwszy krok udziału w targach, który musimy zrobić przed imprezą.

Przekalkuluj koszty uczestnictwa

Obliczając koszty uczestnictwa, trzeba jasno określić cele naszej obecności (kreacja marki, kontakt z klientami, odzyskanie dawnych klientów i dotarcie do nowych, prezentacja nowości rynkowych, badanie rynku, sprawdzenie konkurencji). Należy je powiązać z ogólnym planem marketingowym firmy i w tym kontekście przygotować stoisko. Jednocześnie można wziąć pod uwagę temat targów oraz profil odwiedzających, przy aranżacji zabudowy. Zwiększenie budżetu na targi może przynieść wymierne skutki. Większa powierzchnia, zlecenie dobrej agencji wykonanie stoiska, spójny przekaz reklamowy wpłyną na pewno na zwiększoną liczbę gości i później tylko od sprzedawców zależy wykorzystanie tego faktu. Dobra praca po targach, wykorzystująca ten fakt, przyczyni sie na pewno do lepszych wyników sprzedaży.

Wyróżnij się spośród innych

Jednym z ważniejszych elementów targów jest stoisko. To ono właśnie będzie robiło pierwsze wrażenie, którego nie wolno zaniedbać. To stoisko powinno przyciągać gości targowych. Dlatego jest tak ważnym elementem targów.

Planując wykonanie zabudowy, powinno się wziąć pod uwagę:

  • wyeksponowanie logo firmy lub marki (najlepiej widoczne ze wszystkich stron stoiska)
  • powiązanie elementów tematycznych z identyfikacją firmy
  • wykorzystanie firmowych kolorów
  • nawiązująca do projektu stoiska i zgodna z identyfikacją wizualną firmy, grafika materiałów informacyjnych ? katalogi, broszury, gadżety reklamowe
  • rozkład stoiska (strefy: aktywna, pasywna i intensywna)
  • dopasowanie wyglądu obsługi stoiska do strony wizualnej firmy

Celem wykonania odpowiedniego stoiska powinna być jego oryginalność oraz wyróżnianie się spośród innych. Będzie to skutkowało rozmowami w kuluarach targowych o nim, a może nawet wyróżnieniem targowym. Po skończonych targach należy koniecznie to wykorzystać w celach marketingowych.

Dobrać właściwą obsługę klientów targowych

Jednym z trudniejszych zadań jest dobranie personelu, jadącego na targi. Powinien być dobrze przygotowany nie tylko od strony umiejętności zawodowych, znajomości produktu czy języków obcych. Musi posiadać dobre cechy interpersonalne, doświadczenie targowe, być otwartym w kontaktach z klientem oraz posiadać niezbędną wiedzę techniczną produktów by odpowiedzieć na większość szczegółowych pytań. Należy pamiętać, że udzielenie wyczerpujących odpowiedzi na targach, może przyciągnąć klienta na tyle, że kontakt po imprezie będzie skutkował zleceniem.

Działania potargowe

Udział w targach koniecznie trzeba wykorzystać po ich zakończeniu. Po omówieniu z załogą jakie cele udało się osiągnąć na targach, zaplanować należy działania marketingowe by je wykorzystać. Konieczny jest krótki czas, gdy pamięć o naszym stoisku się nie zatarła u klientów i gości, którzy je odwiedzili.

Dodatkową wartością są zdobyte nagrody np. za efektowne rozwiązania przestrzenne stoiska. Chwaląc się takimi osiągnięciami przed klientami, można liczyć na to, że je przekażą innym.

Ogólnie nasuwa się myśl, iż dobre przygotowanie się na targi - stoisko, personel - będzie na pewno skutkowało lepszymi wynikami sprzedaży oraz dumą ze zdobytych nagród, które należy również przekuć na sukces marketingowy.