Świadomość marki to fundament budowania długotrwałych relacji z klientami. Żyjemy w świecie, w którym nasi odbiorcy są bombardowani tysiącami komunikatów naszej konkurencji. Jednak marki, które zostają w ich pamięci, mają ogromną przewagę – stają się pierwszym wyborem, gdy klient podejmuje decyzję zakupową. Dobra świadomość sprawia, że marka zyskuje nie tylko rozpoznawalność, ale również emocjonalne skojarzenia, które mogą skłonić do lojalności i rekomendacji. To właśnie ona pozwala przekształcić jednorazowego klienta w stałego.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak skutecznie budować świadomość marki, jakie procesy psychologiczne za nią stoją, zapraszamy do dalszego czytania. Poznasz techniki i strategię, która pozwoli Twojej marce wyróżnić się na tle konkurencji i zostać w pamięci konsumentów na długo po wydarzeniu lub kampanii.

Najważniejsze informacje
- Świadomość marki oznacza, jak dobrze i na jak długo konsumenci kojarzą dany brand. To zdolność marki do pozostawania w pamięci klientów, co sprawia, że łatwiej ją rozpoznają, wybierają i polecają
- Na świadomość marki wpływają różne czynniki, takie jak logo, storytelling, czy preferencje sensoryczne – na inne elementy zwracać uwagę będzie kinestetyk, słuchowiec czy wzrokowiec
- Marki o wysokiej świadomości często kojarzą się z pozytywnymi emocjami, co zwiększa prawdopodobieństwo ich faworyzowania podczas decyzji zakupowych
- Firma, która zapada w pamięć, może zwiększyć skuteczność marketingu szeptanego, ponieważ konsumenci chętniej dzielą się swoimi doświadczeniami z markami, które łatwo zapamiętują
- Silna świadomość marki przekłada się na większą lojalność klientów, którzy częściej wracają do sprawdzonych produktów i usług.
- Wysoka świadomość marki zmniejsza wrażliwość klientów na cenę – konsumenci są skłonni zapłacić więcej za produkty marek, które dobrze znają i którym ufają.
Spis treści
- Co to jest świadomość marki?
- Dlaczego budowanie świadomości marki ma znaczenie?
- Świadomość marki a produkty z Twoim logo
- Efekt pierwszego wrażenia – kluczowy czynnik świadomości marki
- Czym jest efekt pierwszego wrażenia?
- Dlaczego pierwsze wrażenie w budowaniu świadomości marki jest tak ważne?
- Jak pierwsze wrażenie w produktach reklamowych wpływa na świadomość marki?
- Jak świadomość marki wpływa na zachowania i decyzje konsumentów?
- Emocje a budowanie świadomości marki
- Jak budować świadomość marki?
- Jak mierzyć świadomość marki?
- Zacznij budować świadomość marki w umysłach swoich klientów
Co to jest świadomość marki?
Świadomość marki to umiejętność pozostania w pamięci klienta na długo po kontakcie z nią. Wyobraź sobie firmę, której logo, font (czcionka) hasło reklamowe czy nawet konkretny kolor wywołują w Tobie natychmiastowe skojarzenia.
Przykład? Charakterystyczna, intensywna czerwień, “pisany” font i hasło reklamowe “Taste the Feeling”
Pewnie już wiesz, że chodzi o Coca-Colę.
Albo charakterystyczne, złote łuki w kształcie litery “M” i slogan “I’m, Lovin’ It.”.
Potrafisz natychmiast skojarzyć te marki. Prawdopodobnie, gdybym Cię obudził w nocy i zapytał też, która marka “myśli inaczej” (ang. “Think Different”) i używa logo nadgryzionego jabłka, odpowiedziałbyś mi w parę sekund.
To właśnie efekt budowania zapamiętywalności marki. Dzięki niej marka może wyróżnić się w tłumie, wywołać pozytywne emocje i zyskać lojalność klientów. Ale jak to działa i dlaczego jest to tak ważne?
Dlaczego budowanie świadomości marki ma znaczenie?
Świadomość marki w prowadzeniu firmy, lub nawet instytucji, ma ogromne znaczenie. W dzisiejszym świecie, gdzie codziennie widzimy setki firm z ich sloganami i logotypów, nie wszystko zostaje w naszej głowie. Raczej zgodzisz się ze mną, że ciężko zapamiętać firmę pośród tysięcy reklam, które dziennie Cię atakują.
To właśnie te marki, które potrafią przyciągnąć uwagę i wywołać emocje, zapadają w pamięć i zapisują się w świadomości. Klienci wracają do produktu lub usługi dzięki temu, że potrafią sobie przypomnieć Ciebie.
Marki, które są łatwe do zapamiętania, mają przewagę nad konkurencją. Nie muszą ciągle walczyć o uwagę, co w czasach przesycenia informacjami jest kluczowym elementem budowania świadomości.
Świadomość marki a produkty z Twoim logo
Od funkcjonalności do emocji
Na początku produkty z brandingiem marki miały jedno zadanie – przypominać o firmie. I tak, nadal jest to ważny element, ale z biegiem lat firmy zaczęły dostrzegać, że taki branding może działać głębiej. Zamiast tylko reklamować produkty, zaczęły wyrażać wartości marki i budować więź emocjonalną w połączeniu marka-klient. Na przykład wykorzystując ekologiczne namioty reklamowe wykonane z recyklingu, marki nie tylko promują swoje usługi, ale też podkreślają zaangażowanie w ochronę środowiska. Klienci coraz częściej zwracają uwagę na to, jakie wartości reprezentuje firma, z którą się identyfikują. Produkty eko stają się czymś więcej, niż narzędziem promocji – symbolizują misję marki i budują wizerunek odpowiedzialnej społecznie organizacji. Dzięki temu klienci czują, że wybierając daną markę, wspierają pozytywne zmiany, co wzmacnia ich przywiązanie.
Wpływ Internetu i mediów społecznościowych
Produkty materialne, które mają kreatywną grafikę, jak na przykład kostki albo namioty reklamowe wzbudzają zainteresowanie, a klienci chętnie robią sobie zdjęcia na ich tle i udostępniają na Instagramie, Facebooku albo LinkedIn, jeżeli jest to klient biznesowy.
Efekt pierwszego wrażenia – kluczowy czynnik świadomości marki
Czym jest efekt pierwszego wrażenia?
Efekt pierwszego wrażenia to psychologiczne zjawisko, w którym pierwsze zetknięcie z osobą, produktem lub marką wpływa na to, jak będzie ona postrzegana w przyszłości.
W kontekście marketingu oznacza to, że pierwsze odczucia związane z marką mają ogromny wpływ na to, czy zostanie ona zapamiętana, a także na to, jakie emocje i skojarzenia będą jej towarzyszyć.
Pierwsze wrażenie często determinuje, czy klient:
- zaufa marce,
- zapamięta ją na dłużej,
- zdecyduje się na interakcję z nią w przyszłości
Dlaczego pierwsze wrażenie w budowaniu świadomości marki jest tak ważne?
W psychologii mówi się, że ludzie potrzebują dosłownie paru sekund, aby wyrobić sobie opinię na temat nowo poznanej osoby, rzeczy lub usługi. W tym czasie mózg podświadomie ocenia, czy coś wydaje się atrakcyjne, wartościowe i godne zaufania. W przypadku marek i produktów brandingowych pierwsze wrażenie decyduje o tym, czy konsument będzie chciał bliżej poznać markę a ona zachowa się w jego świadomości, czy przejdzie obok niej obojętnie.
Oto kilka powodów, dla których pierwsze wrażenie jest kluczowe:
- Decyzje podejmowane od razu – w zatłoczonym rynku, gdzie jest przesyt informacji, uwaga Twojego klienta jest ograniczona. Jeśli produkt brandingowy przyciągnie wzrok i zainteresowanie w pierwszych chwilach, istnieje większa szansa na jego zapamiętanie.
- Długoterminowe zapamiętanie – pierwsze emocje związane z marką zostają zapisane w pamięci długotrwałej, co wpływa na to, jak klient będzie postrzegał markę w przyszłości.
- Trudność zmiany opinii – pozytywne lub negatywne wrażenie u konsumenta jest trudne do zmienienia. Jeśli jego pierwsze zetknięcie z marką będzie pozytywne, firma na dzień dobry ma przewagę.
Jak pierwsze wrażenie w produktach reklamowych wpływa na świadomość marki?
Produkty z logo firmy mogą być pierwszym fizycznym punktem styku klienta z marką, co czyni je naprawdę bardzo istotnym narzędziem w budowaniu jej świadomości.
Dla różnych typów odbiorców, zarówno kinestetyków, jak i wzrokowców, takie produkty spełniają inne, ale równie ważne funkcje.
Dla kinestetyków, czyli osób które preferują doświadczenia oparte na dotyku i ruchu, kontakt fizyczny z produktem ma kluczowe znaczenie w świadomości. Miękka powierzchnia, solidne wykonanie, gładkość czy wytrzymałość mogą wywołać u nich pozytywne emocje i skojarzenia z wysoką jakością i dbałością o szczegóły. Na przykład dobrze wykonany leżak reklamowy czy parasol z solidnej tkaniny nie tylko przyciągnie uwagę, ale też wzbudzi zaufanie do Twojej marki.
Dla wzrokowców, osób które najbardziej cenią sobie bodźce wizualne, kluczowym budulcem świadomości marki będą aspekty estetyczne produkt, takie jak:
- kolor,
- kształt,
- nadruk logo,
- ogólny design.
Wzrokowcy docenią na przykład namiot reklamowy z kreatywnym, wzbudzającym ciekawość nadrukiem, który jest widoczny i wpisuje się w przestrzeń wydarzenia.
Atrakcyjny wizualnie produkt sprawi, że wzrokowiec szybciej go zauważy i zapamięta, a co za tym idzie – także markę.
Sprawdź: Psychologia kolorów w reklamie
Produkty, które łączą wyrażanie wartości emocjonalnej, więzi, funkcjonalności i estetyki, działają na obu tych typów odbiorców jednocześnie. Przykładowo, wygodne i stylowe siedziska w strefach chillout, mogą zarówno zainteresować wzrokowców swoim wyglądem, jak i zyskać uznanie u kinestetyków za jakość wykonania.
Jak świadomość marki wpływa na zachowania i decyzje konsumentów?
Świadomość marki ma kluczowe znaczenie dla zachowań i decyzji konsumentów, ponieważ wpływa na to, jak ludzie postrzegają produkty, jakie emocje im towarzyszą oraz jak szybko i intuicyjnie podejmują decyzje zakupowe. Silna, łatwo zapamiętywalna marka staje się punktem odniesienia w procesie decyzyjnym konsumenta, redukując czas i wysiłek związany z wyborem odpowiedniej firmy.
Proces decyzyjny konsumenta jest oparty o świadomość marki!
Jeśli marka jest odpowiednio zapamiętywana, jej produkty automatycznie pojawiają się w świadomości klienta jako potencjalne rozwiązanie. Na tym etapie decydujące są wcześniejsze doświadczenia z marką, skojarzenia oraz łatwość przypomnienia jej oferty.
Co, gdy klient szuka informacji na temat konkretnego produktu, czy usługi?
W przypadku silnych firm, które właściwie zbudowały świadomość swojej marki, poszukiwanie często jest ograniczone – ludzie wybierają znane marki, ponieważ im po prostu ufają.
Ciekawostka: Działa tu zjawisko zwane „heurystyką dostępności”. Polega na tym, że ludzie mają tendencję do szybszego wybierania marek, które są łatwo dostępne w ich pamięci. Im częściej marka była widoczna (np. przez produkty reklamowe z logo), tym większe szanse, że konsument wybierze ją od razu.
Klient zastanawia się pomiędzy Tobą a konkurencją
W tym etapie konsument porównuje różne produkty różnych firm. Dobra świadomość marki sprawia, że konsument szybciej identyfikuje ją jako godną zaufania, często omijając konkurencję.
Podjęcie finalnej decyzji
Konsument wybierze markę, którą zna, bo czuje, że podejmuje mniej ryzykowną decyzję i ma w jego umyśle ugruntowaną pozycję, jako “pierwszy wybór”.
Produkty reklamowe, które na co dzień przypominają klientowi o marce, np. leżak reklamowy w strefie chillout, parasol reklamowy przy Twojej restauracji albo namiot imprezowy podczas eventu, wpływają na jego świadomość.
Emocje a budowanie świadomości marki
Emocje odgrywają fundamentalną rolę w tym, jak klienci postrzegają produkty lub usługi i marki, a także jak je zapamiętują. Produkty z Twoim brandingiem mogą wywołać naprawdę różne uczucia – od radości i zaskoczenia po przywiązanie i nostalgię – które wzmacniają relację klienta z marką. To właśnie emocjonalne połączenie jest jednym z najskuteczniejszych sposobów budowania lojalności oraz trwałego zapamiętania marki.
Jak emocje wpływają na zapamiętanie marki?
Badania neurobiologiczne pokazują, że emocje wzmacniają proces zapamiętywania. Gdy doświadczamy czegoś, co budzi w nas intensywne uczucia, nasz mózg traktuje to jako ważne i zapisuje w pamięci długotrwałej. W marketingu i reklamie oznacza to, że produkty, która wzbudzają pozytywne emocje, pozostają w świadomości klienta na dłużej, na przykład:
- Pufy albo leżaki reklamowe w strefie relaksu tworzą skojarzenia z odpoczynkiem i komfortem
- Kostki, jako puzzle reklamowe, dla dzieci mogą kojarzyć się z radością i zabawą, co może mieć duże znaczenie w świadomości marki w umyśle najmłodszych. Dlaczego to tak ważne u małych? Ponieważ to właśnie oni będą w stanie wywierać największy wpływ zakupowy u swoich rodziców i wpłynąć na ich decyzję.
Jak budować świadomość marki?
Zwiększenie świadomości marki to kluczowy element skutecznej strategii marketingowej. Wykorzystanie odpowiednich technik oraz produktów może znacząco wpłynąć na to, jak konsumenci postrzegają i pamiętają Twoją firmę. Oto kluczowe strategie zwiększające szanse, że marka zostanie nie tylko zauważona, ale również trwale zapamiętana.
Jak budować emocjonalne połączenie z marką?
To emocje odgrywają kluczową rolę w procesie zapamiętywania. Marki, które potrafią wzbudzić radość, zaufanie lub wzruszenie, mają większe szanse na pozostanie w pamięci konsumentów. Tworzenie emocjonalnego połączenia możesz osiągnąć na przykład przez:
- Storytelling – opowiadanie historii, która budzi emocje i angażuje odbiorcę
- Wykorzystanie humoru lub wzruszających kampanii
- Stawiaj na silną wizję i misję. Na przykład Tesla stawia na zrównoważoną energię i innowacje technologiczne, co przyciąga osoby zainteresowane technologią i ekologią
- Buduj społeczność. Na przykład Harley-Davidson organizuje zloty i wydarzenia dla swoich fanów
- Korzystaj z brand booka przygotowanego przez grafika specjalnie dla Twojej firmy. Wykorzystuj fonty (czcionki) i odpowiednie kolory
Idealny przykład emocjonalnej kampanii, do której wracamy co roku: English for beginners | Czego szukasz w Święta?
Powtarzalność jest podstawą budowania świadomości
Regularne przedstawianie firmy w różnych kontekstach zwiększa prawdopodobieństwo jej zapamiętania. Kluczowe techniki to:
- Powtarzające się elementy wizualne na produktach i kampaniach, jak logo, odpowiednie kolory, font
- Cykliczne kampanie reklamowe w Internecie i offline, np. wystawiając swoje stoisko na evencie
Zaangażowanie wielu zmysłów
Im więcej zmysłów angażuje marka, tym większe szanse, że zostanie zapamiętana. Techniki multisensoryczne obejmują:
- Wizualne wyróżnienie się estetyką i kolorami
- Dotyk, na przykład przyjemna tkanina na leżakach, pufach czy kostkach
- Zapach
- Dźwięk, jak charakterystyczna melodia w reklamach, czy dżingiel, który słyszysz często w reklamach w radiu.
Zaskocz odbiorców!
Myślę, że my wszyscy mamy podobnie. Jak jesteśmy pozytywnie zaskoczeni, bardziej to zapamiętujemy. To technika, która polega na przełamaniu oczekiwań potencjalnego klienta i zaproponowaniu czegoś nowego, kreatywnego lub niezwykłego, na przykład:
- Niestandardowa kampania reklamowa. Wyobraź sobie, że każdy leżak ma na sobie inne hasło, które jest powiązany z całą kampanią. Coś na wzór nakrętek z Tymbarka pod którymi kryje się inny tekst. Często ludzie wchodzą w interakcję z takimi pomysłami na social mediach, więc zyskujesz kolejne organiczne źródło promocji!
Wykorzystaj efekt społecznego dowodu słuszności
Twoja marka ma współpracę z kimś znanym, albo cenionym w danej branży? Np. twarzą Twojej kampanii w branży gastronomicznej została Magda Gessler? Wykorzystaj ten fakt i za odpowiednią zgodą, umieść wizerunek lidera opinii na rollupie!
Jak mierzyć świadomość marki?
Świadomość marki mimo że ciężka w mierzeniu, to nie jest niemożliwa. Możesz to zrobić wykorzystując poniższe sposoby.
Analizuj ruch na stronie internetowej
Sprawdź w odpowiednich narzędziach analitycznych (np. Google Analytics) ilość ruchu od momentu eventu lub kampanii, która miała na celu budowanie świadomości.
Kody QR na produktach reklamowych
Być może zdarza Ci się umieszczać na produktach reklamowych kod QR. Przede wszystkim każdy kod QR powinien prowadzić do linku, który ma zbudowany UTM.
Brzmi skomplikowanie, prawda? Ale wcale takie to nie jest. Link z wprowadzonym UTM w kodzie QR możesz też śledzić w narzędziach analitycznych i dokładniej analizować ruch, np. bezpośrednio z Twojego stoiska. Jesteś w stanie śledzić, czy ktoś zeskanował kod z namiotu, leżaka czy rollupu.
Sprawdź artykuł na temat budowania linków UTM, które pozwolą Ci śledzić ruch na Twoją stronę WWW z kodu QR.
Wzmianki w mediach społecznościowych
Sprawdź, czy na Instagramie, Facebooku czy LinkedIn nie znajdują wzmianki o Twojej firmie. Wpisz po prostu jej nazwę i sprawdź po najnowszych postach, czy też rolkach. Dla dokładniejszej analizy, możesz wykorzystać narzędzie Brand24.
Twórz ankiety i badania konsumenckie
Ankiety to chyba najmniej lubiane formy, ale za to bardzo skuteczne.
Twórz spontaniczne rozpoznania marki, czyli ankiety w których sprawdzisz, czy konsument potrafi wymienić markę w danej kategorii, bez podpowiedzi. Na przykład jesteś firmą stolarską, to pytanie będzie brzmiało “Jakie firmy stolarskie w Twojej okolicy znasz?”
Bardzo ważne: pytanie musisz zadać Twojej grupie docelowej, czyli osobom, które szukają usług stolarskich. Ktoś, kto nie jest w żaden sposób powiązany z branżą stolarską, nie będzie znał prawdopodobnie zbyt wiele takich firm.
Sprawdź też, czy klient rozpoznaje markę, gdy widzi jej logo, nazwę lub hasło reklamowe.
Zacznij budować świadomość marki w umysłach swoich klientów
Teraz gdy już wiesz, czym jest świadomość marki, na co zwracać uwagę i jak ją mierzyć, możesz śmiało zacząć pracować nad tym u siebie. Przede wszystkim zapamiętaj, że to kreatywne pomysły wyróżnią Cię z tłumu. Każda marka zdaje się atakować klientów każdego dnia swoim logo i nadmiarem informacji. Pora wyjść ze schematu i zrobić coś naprawdę wyjątkowego!
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Świadomość marki to stopień rozpoznawalności i znajomości marki wśród konsumentów. Oznacza, jak dobrze ludzie kojarzą jej nazwę, logo i produkty bądź usługi.
Świadomość marki buduje się poprzez konsekwentny marketing (nawet outdoorowy), spójny wizerunek i angażujące treści. Ważne są także reklama, media społecznościowe oraz pozytywne doświadczenia klientów.
Aby zwiększyć świadomość marki, warto inwestować w reklamę online oraz offline (outdoorową), marketing internetowy, współpracę z influencerami czy wyróżniające się stoisko na evencie.

Coraz częściej w benefitach pracowniczych obok karty Multi Sport, owocowych czwartków i możliwości pracy zdalnej, widzimy imprezy firmowe. Nic dziwnego, że stają się coraz popularniejsze – w końcu przedsiębiorstwa stawiają coraz większy nacisk na zespołową zabawę i wspólnie spędzone chwile. A jak polepszyć efektywność pracowników, jak zbudować z nimi lepszą relację? Dobrze zorganizowane wydarzenie może znacząco wpłynąć na morale pracowników i ich zaangażowanie. Nasz poradnik przeprowadzi Cię przez najważniejsze etapy organizacji udanej imprezy firmowej. Od planowania, po realizację.
![Offroad to styl życia – wywiad z Aleksandrem „Fazim” Szandrowskim [Namioty Serwisowe w praktyce]](https://www.mitko.pl/wp-content/uploads/2025/03/aleksander-szandrowski-offroad-404x224.jpg)
Aleksander “Fazi” Szandrowski to postać doskonale znana w świecie rajdów terenowych. Konstruktor i budowniczy rajdówek, wicemistrz Polski oraz wicemistrz Europy w klasie TH, który nie tylko sam tworzy swoje maszyny, ale także z sukcesami wykorzystuje je w najtrudniejszych zawodach offroadowych. Mieliśmy okazję porozmawiać z Aleksandrem o jego pasji i wyzwaniach. Nie zabrakło także wartościowych porad, ale i powodów, dla których Fazi wybiera namioty MITKO.
![Jak zaprojektować niezapomniane wydarzenie? [BADANIE]](https://www.mitko.pl/wp-content/uploads/2025/03/kreatywne-projektowanie-eventow-jak-stworzyc-niezapomniane-wydarzenie-404x224.jpg)
Niektóre eventy zapominamy tuż po wyjściu z sali, inne wspominamy latami. Co decyduje o ich sukcesie? To nie tylko sprawna organizacja i dobry catering. Klucz tkwi w… No właśnie, w czym? Tego dowiesz się z naszego artykułu!