Jak się przygotować do targów branżowych? Poradnik.

Data publikacji: 27-03-2025

Data ostatniej aktualizacji: 14-04-2025

Ten artykuł przeczytasz w: min

Targi branżowe to trochę jak pierwsza randka. Masz tylko jedną szansę na świetne pierwsze wrażenie. Warto się postarać. Wbrew pozorom, nie wystarczy tylko ustawić stoiska i czekać, aż klienci sami ustawią się w kolejce (to jest zbyt idealny obrazek, żeby był prawdziwy). W tym artykule podpowiadamy krok po kroku, jak przygotować się do targów. Nie zanudzając przy tym ani siebie, ani swoich klientów. To powinna być randka idealna!

Jak się przygotować do targów branżowych?

Zdefiniuj cele

Zanim zaczniesz się przygotowywać do targów branżowych, musisz jasno określić, jakie cele chcesz osiągnąć. Zależy Ci na zwiększeniu świadomości marki? Zdobyciu nowych kontaktów? Czy może na sprzedaży konkretnych produktów? Uwierz mi, sprecyzowane cele to gamechanger. Pozwolą Ci lepiej podejść do planowania budżetu, przygotowania materiałów reklamowych z odpowiednim przekazem, no i do ułożenia strategii.

Zidentyfikuj odpowiednie targi branżowe

Cele ustalone. Teraz czas na wybór odpowiedniego miejsca. Musisz dokładnie przeanalizować dostępne wydarzenia, które będą odpowiadać specyfice Twojej branży oraz celom biznesowym. Dlaczego? Załóżmy, że Twoja firma sprzedaje roboty sprzątające, a Ty pojawiasz się na targach rolniczych. Trudno będzie Ci tam znaleźć klientów dla Twojego produktu. No, chyba że Twój robot oferuje funkcję glebogryzarki lub czegoś podobnego. Ale za to na evencie nowoczesnych technologii lub inteligentnych rozwiązań domowych, trafisz idealnie w potrzeby zainteresowanych.

Przeanalizuj konkurentów

Przed udziałem na targach branżowych warto dokładnie sprawdzić, jacy wystawcy się pojawią i ilu z nich będzie Twoimi konkurentami. Przeanalizuj, jak prezentowali się w poprzednich latach, jakie produkty czy usługi najczęściej promują. Uwierz, że warto temu zaufać i się zainspirować. Zapewne mają już przetestowane, co działa najlepiej. Poznali ten user experience (doświadczenie użytkownika) i wiedzą, co i jak komunikować na stoisku.

Ustal budżet

Mniej przyjemny temat, ale niestety, nie unikniesz go. Wyraźnie określ, ile środków jesteś w stanie przeznaczyć na wydarzenie. Weź pod uwagę koszty związane z wynajmem stoiska, projektowaniem i produkcją materiałów promocyjnych, transportem, noclegiem oraz dodatkowymi działaniami marketingowymi. Ja bym jeszcze doliczył dodatkowe +10% do całości na nieprzewidywalne wydatki. Lepiej się miło zaskoczyć, że zostało coś z budżetu, niż rozczarować, że zabrakło.

Stwórz plan marketingowy

Określ, jak i gdzie chcesz komunikować swoją obecność na targach. Social media? Newsletter? Strona internetowa? Reklama online, offline? Artykuły w lokalnych portalach? Dostosuj wybór do grupy docelowej i charakteru wydarzenia.

Przygotuj materiały reklamowe

Przygotuj ulotki, broszury, katalogi produktowe oraz wizytówki. Rozważ też atrakcyjniejsze gadżety reklamowe, które będą praktyczne. Długopisy, notesy czy ładne torby zakupowe, które pomogą zapamiętać Twoją markę. Creativity is the limit. Ale nie zapominaj też o rollupach, czy ekranach multimedialnych. Pamiętaj, żeby zadbać o ich spojność wizualną i czytelność.

Zaplanuj stoisko

Dobrze zaplanowane stoisko przyciąga uwagę, buduje pierwsze (najważniejsze) wrażenie i zachęca, żeby ludzie do Ciebie podeszli. W pierwszej kolejności zdecyduj, jaką powierzchnię potrzebujesz i jak chcesz ją zagospodarować. Odwiedzający powinni Cię łatwo zauważyć. Możesz do tego wykorzystać namiot handlowy z Twoim nadrukiem. Duże logo i przyciągające hasło reklamowe sprawią, że uczestnicy dostrzegą Twoją obecność z większej odległości. Dobierz też odpowiednie meble, oświetlenie, ekspozytory czy elementy multimedialne. A! No i nie zapomnij o miejscu do rozmów, czyli stoliki i wygodne krzesła. 

A może ekspres do kawy? Takie stoiska też widziałem. I przyciągały skuteczniej, niż krówki. Przy wspólnej kawie w końcu rozmowa jest lepsza, niż przy wspólnej… krówce?

Przygotuj strategię generowania leadów

Przed wydarzeniem stwórz strategię pozyskiwania kontaktów. To dzięki niej efektywnie wykorzystasz swoją obecność na targach. Przemyśl, jak zachęcisz odwiedzających do pozostawienia swoich danych kontaktowych. Będzie to specjalna oferta? Bezpłatna konsultacja? Zapis do ekskluzywnego newslettera? 

Ważne jest też, by od razu zaplanować, jak będziesz się kontaktować z pozyskanymi leadami po targach.

Zadbaj o swoją wizytówkę na LinkedIn

Trochę wyżej wspomniałem i wizytówkach (tych papierowych). Ale nie ma co ukrywać, że papier traci na znaczeniu. Efektywniejsza będzie cyfrowa wizytówka, czyli profil na LinkedIn. Warto zadbać o nią szczególnie przed udziałem w targach branżowych. Upewnij się, że Twój profil jest aktualny, profesjonalny i atrakcyjny wizualnie. Zaktualizuj zdjęcie profilowe oraz zdjęcie w tle. Opisz jasno i zwięźle profil swojej działalności. Warto wcześniej opublikować kilka merytorycznych treści związanych z tematyką działalności i targów, aby potencjalni klienci mogli zobaczyć Cię ze strony eksperta. 

Tylko proszę, nie używaj AI… Widać, kiedy takie teksty pisze GPT, a kiedy człowiek. To aż bije sztucznością!

Szukaj okazji do networkingu

Analizę konkurentów i ich stoiska masz za sobą. Jednak warto zrobić to samo z pozostałymi wystawcami, a w miarę możliwości pozyskać informację o uczestnikach (czym się charakteryzują itp.). Dzięki temu łatwiej będzie Ci nawiązać kontakt podczas targów. Warto zaplanować wcześniej, które stoiska chcesz odwiedzić, z kim porozmawiać, jakie zadać pytania. No i oczywiście – nie krępuj się. Każdy tam jest tak jak Ty, w celach biznesowych.

Rób sobie przerwy

Nie przemęczaj się. Serio. Targi będą dla Ciebie bazą setek informacji. Pamiętaj o regularnym nawodnieniu. Na pewno nie zabraknie stoisk z jedzeniem (i oscypkami!). Przekąś coś, zregeneruj się i po chwili wróć do boju!

Czy ten artykuł był pomocny?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. ilość głosów 0

Na razie brak głosów! Oceń ten artykuł jako pierwszy.

Sprawdź nasze artykuły blogowe

Namiot reklamowy – jak wybrać idealny namiot na eventy i targi?
Namiot reklamowy – jak wybrać idealny namiot na eventy i targi?

Namiot reklamowy jest jak wizytówka XL. Rzuca się w oczy z daleka i mówi więcej, niż tysiąc słów. Ba, staje się reprezentantem Twojej marki. Twoim handlowcem i gospodarzem. Na targach i eventach to właśnie on często robi pierwsze wrażenie, a jak wiadomo, na to drugiej szansy może już nie być. Jak więc wybrać model, który będzie pasował do charakteru wydarzenia i nie zginie w tłumie? W tym artykule podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, żeby Twoje stoisko pracowało na Ciebie od pierwszej minuty.

Kastomizacja produktów – co to jest i jak działa?
Kastomizacja produktów – co to jest i jak działa?

Gdy wszystko wokół przypomina szybki, gotowy i identyczny jak w innej knajpie, fast food, coraz częściej marzy nam się domowy obiad. Taki, który pachnie, jak coś naszego, w którym wiemy, co wrzuciliśmy do środka. Gotowe produkty, choć wygodne, jednak coraz częściej zostawiają po sobie niedosyt. Nie daje prawdziwej satysfakcji. Chcemy mieć wpływ na smak, kształt, detale. Nie interesuje nas już wybór między wersją A i B – chcemy stworzyć własną. Właśnie na tym polega kastomizacja. To nie fanaberia, ale odpowiedź na potrzebę sprawczości i indywidualności w świecie zdominowanym przez masówkę. W tym artykule dokladnie przyjrzymy się pojęciu kastomizacji, jak działa w praktyce i dlaczego dziś coraz częściej staje się podstawowym składnikiem dobrej oferty.

Jak zorganizować imprezę firmową – poradnik
Jak zorganizować imprezę firmową – poradnik

Coraz częściej w benefitach pracowniczych obok karty Multi Sport, owocowych czwartków i możliwości pracy zdalnej, widzimy imprezy firmowe. Nic dziwnego, że stają się coraz popularniejsze – w końcu przedsiębiorstwa stawiają coraz większy nacisk na zespołową zabawę i wspólnie spędzone chwile. A jak polepszyć efektywność pracowników, jak zbudować z nimi lepszą relację? Dobrze zorganizowane wydarzenie może znacząco wpłynąć na morale pracowników i ich zaangażowanie. Nasz poradnik przeprowadzi Cię przez najważniejsze etapy organizacji udanej imprezy firmowej. Od planowania, po realizację.